- צדיקים
- בן איש חי
- בבא מאיר
- בבא סאלי
- משפחת אבוחצירא
- הרב עובדיה יוסף
- הרבי מלובביץ’
- הרב יאשיהו פינטו
- הינוקא – הרב שלמה יהודה בארי
- הרב אברהם יצחק קוק הכהן – הרב קוק
- הרב אהרן יהודה לייב שטיינמן
- הרב אליהו בקשי דורון
- החפץ חיים – רבי ישראל מאיר הכהן קגן מראדין
- הרב חיים קנייבסקי
- הרב יגאל כהן
- הרב יורם אברג’יל
- הרב דב איסר הכהן קוק
- הרב יצחק כדורי
- הרב מרדכי אליהו
- הרב מאיר מאזוז
- הרב שלמה משה עמאר
- הרמב”ם
- רבי יעקב אבוחצירא
- רבי דוד אבוחצירא
- רבי מאיר בעל הנס
- רבי שמעון בר יוחאי
- רבי אלעזר אבוחצירא
- הרב שלום ארוש
- הרב אלעזר מנחם שך
- ירושלים ובית המקדש
- לייף סטייל
- סגולות תפילות וברכות
הרמח”ל – מאור החכמה, המוסר והקבלה
הרמח”ל – מאור החכמה, המוסר והקבלה
שיתוף מאמר
הרמח”ל – מאור הקבלה והמוסר
סיפורו של הרמח”ל שממשיך לחיות ולהשפיע על דורות רבים עד ימינו
רבי משה חיים לוצאטו, המוכר בכינויו הרמח”ל , נולד בשנת 1707 בעיר פדובה שבאיטליה. מגיל צעיר בלבד, הוא הפגין חכמה יוצאת דופן בתחומי התורה, הפילוסופיה והקבלה. לכן , כבר בגיל צעיר הוא ייסד חוג תלמידים שנועד ללימוד רזי הקבלה וההה בתיקון המידות.
עם זאת, חייו לא היו פשוטים. הרמח”ל נתקל בהתנגדות עזה מצד מנהיגים דתיים, בעיקר בשל החשש מהשפעת השבתאות באותה תקופה. כתוצאה מכך , הוא נאלץ לעזוב את עירו ולנדוד ברחבי העולם. לבסוף, הרמח”ל עלה לארץ ישראל והתיישב בעכו. בשנת 1746, בן 39 בלבד, נפטר במגפה וקבר בטבריה, לא רחוק מקברו של הרמב”ם.
יצירות מרכזיות של הרמח”ל
הרמח”ל הותיר אחריו יצירות רבות, ועל כן , הוא נחשב לאחד מגדולי ההוגים ביהדות. בין יצירותיו הבולטים:
- מסילת ישרים : מדריך לתיקון המידות, מוביל את הקורא לגדול רוחנית.
- דרך ה’ : יצירת המסבירה את הנהגת הבורא ותכלית הבריאה.
- אדיר במרום : ספר קבלי המתאר את מבנה הבריאה ותהליך התיקון.
- דעת תבונות : דיאלוג שמבהיר את דרכי ההשגחה האלוקית.
- לישרים תהילה : מחזה המשלב רעיונות של גאולה ורוחניות.
תורת האלפים לפי הרמח”ל
בספרו “אדיר במרום” ובכתבים נוספים, אר את התפתחות הבריאה דרך עשרת הספירות ובין עולמות רוחניים לאורך הזמן, בהקשר לתיקון העולם ולהכנה הבא. בתוך כך, הוא מתקדם לאלפי השנים כמשקפים שלבים תת הגאולה והתיקון של הבריאה להלן ציר על האלפים השישית, השביעית, השמינית, התשיעית והעשירית, בהתאם לפירושיו. ולמסורת הקבלה:
רבי משה חיים חילק את עזרת האלוקי לעשרת האלפים, כאשר כל אלף מייצג שלב ייחודי ונפרט מהאלף החמישית:
-
האלף השישית (5000–6000) :
תקופת ההכנה לגאולה. למעשה , היא מייצגת את הזמן ההכנה לתיקון השלם. ללא שם: העולם מתקרב למצב שבו הגאולה יכולה להתחולל. זו תקופה המכונה “ערב שבת” לקראת הגאולה השלמה, שבה האדם יוסיף מעשיו לקראת ההארה האלוקית. בסוף האלף השישית צפוי להתחולל מעבר לעולם מתוקן יותר, כלומר “עידן משיחי.
-
האלף השביעית (6000–7000) :
תקופה מקבילה לשבת הבריאה – שלב של שלמות ומנוחה. – התקופה מזוהה עם זמן “שבת הגדולה” של הבריאה. זהו הזמן שבו העולם ייכנס למנוחה, כלומר לתיקון השלם, שבו תתגלה מלוא ההרמוניה האלוקית. הרמח”ל מתאר תקופה זו כמצב שבו האדם והעולם יגיעו לשלמות רוחנית, והמציאות תהיה מנהלת על ידי הנהגת הרחמים בלבד.
-
האלף השמינית (7000–8000) :
מתאפיינת בהארה רוחנית עמוקה יותר, כאשר העולם זוכה להארות עליונות שעד כה לא התגלו. למעשה זו המציאות עולה למדרגה רוחנית נעלה במיוחד, עם דגש על גילוי ספירת “בינה”, שהיא מקור החכמה והשפע העליון. רבי משה חיים לוצאטו מתאר שלב זה כחיבור עמוק ואינטימי
- האלף התשיעית (8000–9000) :
איחוד מוחלט בין הבריאה לבורא. – נחשבת למצב שבו הקשר בין הבריאה לבורא מגיעה למדרגה נשגבת מאוד, שבה העולם כולו משקף את אור הכתר. זה בכלל האיחוד האירופי בין העולם הגשמי לעולם הרוחני, שייתכן שהוא ממשיך לתפיסת האדם. - האלף העשירית (9000–10,000) :
שלמות אינסופית של הבריאה. – האלף העשירית מתוארת כמימוש תכלית הבריאה – השלמות האינסופית . זהו השלב שבו אין הבדל בין לשחק לרוחניות, והכול מתמלא באור אין-סוף. הרמח”ל מתאר תקופה זו כמצב שבו כל הנבראים ישיגו את מהות האחדות האלוקית.חכמת הרמח”ל והשפעתה
בנוסף , הרמח”ל תיאר את הספירות הללו כתהליך שבו העולם עובר ממצב של תיקון מצב של שלמות רוחנית מוחלטת.
רבי משה חיים לוצאטו הצליח לחבר בין הקבלה למוסר בדרך ברורה ונגישה. כתוצאה מכך , רעיונותיו השפיעו על דורות של מקובלים, חסידים ופוסקים וממשיכים להשפיע עד היום.
לדוגמה , תורתו שימשה תנועת תנועת המוסר ולתורת הרב קוק, שראה ברעיונותיו חיבור בין הרוחני לאנושי.
קברו של הרמח”ל בטבריה
קבר הרמח”ל בטבריה הוא אתר קדוש שמושך מבקרים רבים הבאים להתפלל ולשאוב השראה. הקבר שוכן סמוך לקבר הרמב”ם ומסמל את חשיבותו העצומה